Ki a városból... az erdő szélére. Vidéki romantika, és ami mögötte van.

Ki a városból...

Vacsora az erdőből: gyapjas tintagomba

2014. szeptember 22. - egy.

Hogy miért örülünk a csapadékos nyárnak? Ha másoknak nem is, a gombaszedőknek kedvezett az elmúlt hetek időjárása. A Férfi például kutyasétáltatásból egy óriási lapulevéllel tért vissza tegnap este, benne pedig néhány gomba. 'Ez lesz a vacsora!' - jelentette be büszkén, míg én szkeptikusan nyúltam a gombahatározóért... de mit is fogunk enni? A Férfi fő-zsákmányejtőként gyapjas tintagombaként azonosította jóval leszedésük előtt a gombákat, amit látszólag a határozó is megerősített - a biztonság kedvéért azonban lefotóztuk a zsákmányt és átküldtük egy gombavizsgálói végzettséggel rendelkező segítőnek is. Igen, ez valóban gyapjas tintagomba, jött vissza a válasz, így este nyolckor nekiálltam, hogy összedobjak valami ehetőt a meglehetősen üres hűtőből.

gomba1.jpg

A gombát megmostam, a "gyapjas" kalapokat ledörzsöltem, majd apró darabokra karikáztam a tönköt és a kalapot is. A kalap hajlamos függőlegesen berepedni, így gyakorlatilag felkockázta önmagát... Három gerezd fokhagymát kevés olajon megdinszteltem, erre került a gomba és egy kevés szárított majoranna és bazsalikom. Engedett levet, de nem volt vészes. Ahogy a lé elpárolgott, fél doboz sűrített paradicsom került a gombára, egy kis tejszínnel szelídítettem az ízeken, és al dentére főzött pennetésztával keverve tálaltam.

gomba2.jpg

 

Az igen finom ízű, értékes étkezési gombáról ilyen érdekességeket is megtudtam:

- Szaprobionta, tehát képes a talajban élő óriási mennyiségű, sokszor kártevőként tevékenykedő, de igen apró, néhány milliméteres fonálférgek elpusztítására, így tekinthetjük húsevőnek is.

- Igen jelentős a vércukorszint-csökkentő hatása, elérheti az orvosi gyakorlatban használt antidiabetikumok hatásfokát és a hatás tartósságát.

- E fajból - és más nagyobb termetű tintagombákból - régebben tintát készítettek. Innen kapta magyar nevét is.

- A közhiedelemmel ellentétben alkohollal fogyasztva nem okoz mérgezést, a ráncos tintagombában található koprin viszont gátolja az alkohol lebontását és diszulfirám típusú mérgezést okoz.

süti beállítások módosítása