Ki a városból... az erdő szélére. Vidéki romantika, és ami mögötte van.

Ki a városból...

Hogyan mossunk vadgesztenyével?

2014. szeptember 11. - egy.

Az interneten egyre-másra bukkannak fel a vadgesztenye alternatív felhasználásáról tudósító bejegyzések. Tudtad, hogy szaponintartalma miatt ingyenen mosószer is nyerhető a vadgesztenye vöröses terményéből? Így már van értelme gyűjteni őket - amúgy is elcsábulok egy-egy fényes, sima felületű, érdekesen mintázott példány láttán, most legalább nem csak díszként kerülnek felhasználásra, hanem amolyan "magyar mosódióként" is.

Így használtam őket:

A legutóbbi erdei séta során begyűjtöttem egy zacskónyi gesztenyét. Kiválasztottam négy nagyobb darabot, majd tizenöt percig főztem őket, hogy a barna héjat könnyen el tudjam távolítani. Kellemes főttkukorica-illat terjengett a konyhában egyébként... A meghámozott gesztiket négybe vágtam (jól jön az igazán éles kés), majd egy fél pár zokniba kerültek - utóbbi szerintem minden háztartásban akad. Negyven fokon mostam (a szaponin, ez a természetes felületaktív anyag, "biotisztítószer" elviekben 35 fok felett tud kioldódni), öblítőt ezúttal nem használtam. Az illata semleges, bár bevallom, hiányzik az öblítő adta "tisztaságillat".

gesztenye.jpg

 

Egyelőre színes ruhákkal mertem csak kísérletezni, hátha beüt a baj, és mindenem barnásvörösben pompázik majd. Fehér mosáshoz elméletileg kevés mosószóda és szódabikarbóna hozzáadásával lehet a gesztenye-mosódiókat használni.

Ugyan több helyen olvastam, hogy folttisztításra nem ajánlatos, mégis bátorkodtam pár enyhébb szennyeződést elkövetnii egy próbadarabon, hogy lemérhessem az eredményeket (igen, pont mint a reklámbéli "titkos folt"). Egy nem vízálló szempillaspirállal ejtett paca pont megfelelő tesztlehetőséget szolgáltatott, de kísérleteztem közepesen koszos kerti kesztyűvel is. Na és milyen lett mosás után? Íme az eredmény: a kesztyű abszolút tiszta, a szemspirál foltja még látható, de hideg vízzel és kevés szappannal pár pillanat alatt kidörzsöltem a mintadarabból.

gesztenyemosas.jpg

 

Tehát megéri...? Átlagos szennyezettségű ruhák esetében szerintem igen. Már csak azt kell kitalálnom, hogyan tároljam az év folyamán a maradék vadgesztenyét, hogy ne csak ősszel tudjam használni ezt a természetes alternatívát!

(Fotók: PixelTigris.hu)

süti beállítások módosítása